Of timesharing een mooi concept is om gedeeld eigenaar te zijn van een vakantiewoning of dat het wurgcontracten betreft die via agressieve verkoopmethodes verkocht worden laten we in het midden. Er zijn immers ook zogenaamde vakantieclub- en timesharing concepten waarbij er wél tevreden klanten zijn. Niet iedere organisatie is er op uit om door middel van wurgcontracten hun klanten zoveel mogelijk een poot uit te draaien. Het probleem is dat het net zo gemakkelijk is om als lek de goeden van de slechten te onderscheiden. De contracten zijn over het algemeen voorzien van veel juridisch jargon. Door in het contract verweven bepalingen blijken de contractanten soms een overeenkomst aangegaan te zijn die voor hen zeer nadelig uit kan vallen. Indexeringen van de te betalen bedragen, hoge bijkomende kosten, flinke restricties ten aanzien van gebruik en hoge boeteclausules bij het stopzetten van de overeenkomst.
Wie op Tenerife aangesproken wordt om een naar een presentatie te komen kijken die kan beter weigeren. Je moet geen belangrijke financiële beslissingen nemen tijdens je vakantie, zeker niet als je niet goed genoeg voorbereid bent. Als men je naar zo’n presentatie probeert te lokken dan kan dat gebeuren via krasloten waarmee je zogenaamd een gratis vakantie gewonnen hebt. Een nieuw fenomeen is dat men potentiële klanten probeert te lokken door ze gewoonweg te betalen om naar een presentatie te komen kijken van een nieuw vakantieconcept. Ze willen dan jouw mening hebben over dit concept en zijn daarom bereid hiervoor te betalen.